Weekendje weg

1 augustus 2017 - Kampala, Oeganda

Nu is het aan mij (Rick) de beurt om te vertellen over afgelopen weekend, die al starte op vrijdagavond met een verlate vrijdagmiddag-borrel. Vanuit Rainbow House of Hope wordt er elk half jaar een Cup of Tea georganiseerd, om alle leden een leuke avond te bezorgen en om Rainbow te promoten. De opbrengst komt weer ten goede aan Rainbow. Wij waren als Mzungu`s uitgenodigd als eregasten. De benaming Mzungu wordt hier gebruikt voor alle blanke mensen. Het woord is niet racistisch bedoelt maar is een positieve uitdrukking, omdat de meeste Ugandeese gewoonweg je naam niet weten. De Cup of Tea was een typisch Ugandees feestje waar zeker niet alleen thee geschonken werd, maar ook van die goudgele rakkers! Het bekendste biertje hier is toch wel het Nile bier. Hoe kan het ook anders, want wat veel mensen niet weten is dat de oorsprong van de Nijl begint in Uganda. Deze oorsprong hebben we in het weekend mogen aanschouwen in Jinja.

Nadat we op vrijdag de hele dag hadden gewerkt met de meubelmakers zijn we naar de andere locatie van Rainbow gegaan iets verderop, waar het traditionele feest plaats vond. Op deze locatie krijgen de kinderen na schooltijd zang, drama en dans aangeboden. Het feest deed me denken aan de Gastelse bonte avonden. De eerste twee uur werden we vermaakt met muziek van de brasband, een toneelstuk, live zang en dans. Alle optredes werden verzorgd door leden van Rainbow. Na dit geweldige entertainment werden de stoelen aan de kant geschoven om de dansvloer vrij te maken. Het dansen zit de Ugandeese in het bloed. Jong en oud, mannen en vrouwen maakte indruk op ons door hun soepele, Afrikaanse bewegingen. Ook wij werden de dansvloer opgesleept en hebben meerdere pogingen gedaan om mee te komen met het niveau, tot groot plezier van de Ugandeese bevolking. Uiteindelijk liep onze stapavond ten einde en vielen we als een blok in slaap.

Dit weekend zijn we op pad gegaan naar Jinja. Een aantal uren reizen over hobbelige wegen. Micheal (de eigenaar van Rainbow en van het huis waar we verblijven) wilde graag vertellen over zijn verleden, zijn vader en het uiteindelijke ontstaan van Rainbow. De eerste stop was een timmerfabriek waar wij zijn moeder ontmoette. Na een korte babbel was het tijd om verder te gaan naar de oorsprong van de Nijl, waar het water nog tamelijk rustig was. Even later zijn we door gereden naar de watervallen van de Nijl. Het was gaaf om de kracht van dit water te zien. In de avond hebben we overnacht in het guesthouse van Micheal`s nicht/zus (lastig om uit te leggen). Na wat potjes UNO met zijn kinderen David en Lindsey was het tijd om te gaan slapen.
Zondagochtend hebben we de auto vol geladen met meer dan 50 watermeloenen die de zus van Micheal zelf teelt. Hierna heeft Micheal ons meegenomen naar de plaats waar zijn vader, samen met een Nederlandse priester, na de oorlog in Uganda een weeshuis is gestart voor kinderen die slachtoffer waren van de oorlog. Hij vertelde het verleden van zijn vader die veel heeft mee gemaakt, we komen hier later nog een keer op terug. Vanuit hier zijn we door de jungle naar zijn ouderlijk huis gereden dat nog bewoont wordt door zijn tante. Op de weg daar naartoe zijn we langs veel kleine, arme dorpjes gereden, waar hij regelmatig oude bekende tegenkwam welke natuurlijk ook een paar watermeloenen mee kregen. In elk dorpje werd ons busje nagestaard en nageroepen met 'Mzungus'. We leken wel een ware attractie! Haha. Zijn ouderlijk huis ligt midden in de jungle en wordt omringt door bananenbomen, koffieplanten en nog veel meer struikgewas. Prachtig om te zien hoe de mensen daar leven met weinig facaliteiten. We hebben het graf van zijn vader en familieleden bezocht die een mooie plek op eigen grondgebied hebben gekregen. Heel waardevol om dat te mogen zien. Wat hij echter niet wist is dat zijn oom die er tegenover woont ziek was. Waarschijnlijk Malaria. Toen we gingen hebben we geld achter gelaten voor hem om naar de dokter te gaan en vroeg hij ons of we een foto van hem wilde maken, want het zou misschien wel zijn laatste kunnen zijn..

Maandagochtend hebben we de overgebleven meloenen verdeed bij Rainbow en is Karli samen met Micheal daarna met nog eens 15 meloenen naar een vondelingen opvang geweest om ze daar te doneren.

Conclusie: een bijzonder en waardevol weekend!

1. Pap Mam Stijn Anouk en Willem:
    4 augustus 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal Rick!
    Fijn dat je dit allemaal deeld met ons.
    Heel veel groetjes vanuit Gastel!
  2. Femke:
    5 augustus 2017
    Jullie zijn goed bezig daar, toppers! Leuk om jullie ervaringen te lezen. Nog heel veel succes en plezier daar! X Leon en Femke
  3. Els van Meijl:
    5 augustus 2017
    Leuke verhalen van jou en Karli.
    Zo blijven wij ook op de hoogte van jullie bijzondere ervaringen.
    Geniet er van!
  4. Appie:
    10 augustus 2017
    Heej Karli en Rick, geweldig om te horen wat jullie allemaal meemaken daar en ook hoe de mensen daar met jullie omgaan. Ik hoop dat jullie nog een hele mooie tijd daar beleven. Groetjes Appie en Elly.