Daar zijn we weer

13 augustus 2017 - Kampala, Oeganda

En toen waren we alweer bijna twee weken verder na onze laatste blog..

Haha sorry lieve mensen, de blog bij houden schiet er af en toe een beetje bij in.
Maar bij deze een update!

Op het gebied van de naaiafdeling is er veel gebeurd, we hebben een industriële naaimachine aangeschaft. Ze hebben leren werken met patronen, het werken in productie en haarbandjes & tassen leren maken voor de verkoop.

De carpentry afdeling heeft een ware metamorfose gekregen! Waar we de eerste twee weken nog vooral bezig zijn geweest om 2 modellen te maken voor de naaitafels en het ordenen van al het gereedschap, konden we afgelopen week de pijlen richten op het inrichten van de werkplaats. Tot voor kort werkte ze nog in de openlucht, alleen wanneer het regende moest al het werk stil worden gelegd. Ze hebben kort geleden een kleine overkapping gemaakt, maar na de eerste week was het voor ons al vrij snel duidelijk dat er met al het meegenomen elektrische gereedschap er een grotere werkplaats moest komen. Een die wel waterdicht is, leek ons sowieso ook wel handig. We hebben daar dus even de schouders onder gezet. Hij is 3 keer zo groot geworden en heeft een geheel nieuw dak! Voor de inrichting hebben we meteen een werktafel gemaakt voor de afkortzaag en staat er nog een tweede werkbank op de planning. Daarnaast hebben we maandag te horen gekregen dat de naaitafels in productie mogen!! Stiekem zijn we daar ontzettend trots op en de mensen op Rainbow zijn helemaal gelukkig! Voor nu mogen we er 10 maken, maar wanneer er meer naaimachines vanuit Nederland getransporteerd gaan worden, kan dat oplopen tot 100. Aangezien hij ook erg mooi en degelijk is geworden, zou het ons ook niet verbazen als er meer gegadigden voor komen. Alleen de verkoop en reclame skills moeten nog even omhoog worden gekrikt. Maar goed, deze week zijn we dan ook verder gegaan met die productie welke de komende week helemaal af zullen zijn. Verder hebben we nog een slijpmachine aangeschaft, voor al hun botte handgereedschappen in orde te maken. Ook hebben we allerlei extra spullen aangeschaft zoals gehoorbescherming en veiligheidsbrillen, welke de rest van de dag ook niet meer af gaan..

Daarnaast heb ik (Karli) de hele EHBO kist geordend, uitgewerkt en beschreven wanneer te gebruiken en vooral hoe. Ze hebben echt geen flauw idee, zelfs niet hoe een pleister te gebruiken. Twee personen heb ik uitleg gegeven en de opdracht gegeven de uitgebreide beschrijving door te gaan nemen, om ze zo te bombarderen als EHBO'er van Rainbow :)

De eerste workshop voor de talkingtable was helaas niet doorgegaan wegens omstandigheden, waardoor ik afgelopen vrijdag mijn eerste talkingtable heb mogen geven. Ik was redelijk gespannen omdat alles in het engels moest. Nu is mijn engels de afgelopen weken flink verbeterd, maar dit doen voor 30 mensen die allemaal redelijk tot goed Engels spreken was toch best spannend. Uganda is namelijk een Britse kolonie. Maaar wat was het ontzettend leuk om te mogen doen! We hebben de thema's omgang met elkaar als collega's, sensitiveit van kinderen, omgaan met agressieve en boze kinderen en positief opvoeden besproken. Zelf kwamen ze nog met het onderwerp seksualiteit, wat is normaal op welke leeftijd, krijgen kinderen les over seksualiteit etc. erg leuk om het er met elkaar over te hebben. Er is was veel interactie en ze waren ook heel nieuwsgierig hoe we het in Nederland deden. Iets als een meldpunt kindermishandeling was dan weer redelijk lastig uit te leggen, maar wel heel leuk!

Verder hebben we ook nog een hoop leuke dingen gedaan. 2 leden van de organisatie van Vliegende Meubelmakers zijn 2 dagen langs geweest en verder zijn we redelijk veel op pad geweest met de mensen hier naar o.a. een jamsessie in een oud theather, middagje zwemmen, eet tentjes af en naar veel mooie plekjes.
Gisteren hebben we de Moskee van Kadhaffi bezocht, wat erg indrukwekkend was en hebben we in de avond pompoensoep gemaakt voor Micheal en zijn gezin. Vandaag zijn we even naar het zwembad bij een nabijgelegen guesthouse geweest en hebben we voorbereidingen getroffen voor morgen. Morgen gaan we namelijk op safari tm woensdag!! Woehoeee! Even genieten van een paar vrije dagen. Ook al zitten onze werkzaamheden bij Rainbow er officieel gezien op, we hebben het zo naar ons zin dat we er na onze safari nog graag een laatste dag naar toe gaan. Ze gaan nu verder met het afwerken van de naaitafels en dan kunnen we ze als het goed is donderdag nog even controleren en ze af gaan leveren.

We denken er nog maar niet over na dat we hier onze laatste week in zijn gegaan, want wat hebben we het naar onze zin (gehad) hier. We gaan dan ook optimaal genieten van deze laatste daagjes voordat we verder gaan.

Groetjes en liefs van ons!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Caroline:
    13 augustus 2017
    Super leuk om te lezen en te volgen!
    Wij zijn onwijs blij met jullie allemaal.
    Zoveel werk verzet en mooie contacten aan gegaan. Niet alleen de carpenters en naaisters gaan gaan jullie missen maar ook de kinderen van Rainbow! Veel plezier op Safari
  2. Britt Engelen:
    14 augustus 2017
    Wat een werk hebben jullie verricht. Ze zullen jullie daar onwijs dankbaar zijn. Wat super gaaf Karli om ook nog iets bij te mogen dragen aan de ontwikkeling van de kinderen. Heel veel plezier nog samen en de prachtige spullen zien er goed uit Rick!
  3. Erica:
    20 augustus 2017
    Leuk hoor om dit alles mee te maken. Een hele ervaring.
    En nu lekker genieten van een hele leuke Safari.

Groetjes
    Erica