LETS GO!

28 juli 2017 - Kampala, Oeganda

Hallo allemaal,

Jaaaa eindelijk, we zijn online! Na regelmatig de vraag te hebben gekregen of ze ons de komende maanden konden volgen hebben we besloten onze reis op 'papier' te zetten en dit te delen met jullie. Leuk voor ons als aandenken, maar zeker ook heel leuk om jullie mee te nemen in alles wat we mee (gaan) maken.

Nu zit ik (Karli) hier in Uganda achter een computer te bedenken wat ik jullie allemaal ga vertellen. We zijn er pas vanaf zondag, maar wat hebben we al veel mee gemaakt de afgelopen dagen.. Toch lijkt het me handig om maar bij het begin te beginnen.

Na het uitzwaaifeestje voor onze familie en vrienden vorige week donderdagavond, hebben we op zaterdag afscheid genomen van onze directe familieleden. Met 6 backpacks en koffers vol vertrokken we naar Brussel op naar ons eerste avontuur: Uganda. Op Brusselairport zagen we Jojo en Karin weer, samen met hen, Loretta, Caroline en Dirk gaan we de komende weken onze handen uit de mouwen steken voor Rainbow House of Hope. Nadat we ook afscheid hadden genomen van onze ouders konden we de lucht in! Na 2 goede vluchten, met een tussenstop in Caïro kwamen we om 05.00 in de ochtend aan in Entebbe. Na een kort nachtje in de B&B waarin we ook Loretta weer zagen, hebben we Entebbe verkend. Onze eerste echte kennismaking met Afrika! Gigantische vogels, onbekende diertjes, mensen die ons aankijken en het meest belangrijke de eerste aanraking met het Afrikaanse begrip: 'tijd'. De mensen die mij ook maar een beetje kennen, weten dat dit voor mij niet echt een probleem is.. Ik ben hier overal ruimschoots op tijd! Ofja, je kunt hier eigenlijk gewoon niet echt te laat komen.. Voor Rick was het even wennen, maar ook hij is al aardig geintergreerd hier. Nadat Micheal (de eigenaar van het tehuis), Lindsey en David (zijn kinderen), Timothy en Rogers ons (en vooral onze koffers) opgehaald hebben zijn we naar het huis van Micheal, Lydia, David en Lindsey gegaan, hier zullen we de komende maand verblijven en daar hebben we toch een geluk mee. Na een heerlijk avondmaal zijn we als een blok in slaap gevallen.

Maandag hebben we kennis gemaakt met alle mensen bij Rainbow. Na verschillende officiëlele kennismakingen konden we eindelijk ons meegenomen gereedschap overhandigen. Die gezichten waren onbetaalbaar. Zo dankbaar en uitgelaten met alle spullen, ze stonden te popelen om ermee aan de slag te mogen gaan. Dat is waar het hier zeker niet aan ontbreekt, de wil om dingen te leren en de dankbaarheid als ze zien wat voor meerwaarde het heeft.

De afgelopen week hebben ze dan ook kennisgemaakt met het meegebrachte electrische gereedschap én ook meteen met de meegenomen EHBO trommel ;) Hierna was het gevaar meteen duidelijk en werd het meteen een prioriteit om de komende week 2 personen te gaan klaarstomen als 'EHBO'er'. Ik heb afgelopen week al geïnventariseerd wat erin zit en waar het voor dient. Alles vertalen wordt de volgende stap.

Daarnaast hebben Loretta en Karin bij de naaiafdeling al aardig wat stappen gemaakt, ook de meubelmakers hebben al veel voor elkaar gekregen. De eerste dag zijn we hout gaan halen, wat al een hele beleving op zich was. We hebben vervolgens een tafel voor de circkelzaag gemaakt, waarna ze meteen hebben leren verstekzagen. Hiervan hebben ze bakjes gemaakt, wat een eye opener was dat voor ze! Ook zonder 100 spijkers en schroeven kunnen werken voelde als een ware uitvinding. Geweldig om te zien hoe verbaasd en blij ze waren. Daarnaast hebben we een gereedschapsbord voor het handgereedschap en een kast gemaakt voor de electronische apparaten, om alles wat we mee gebracht hebben te ordenen. Wederom waren ze erg enthousiast om het idee en het uiteindelijke resultaat. Iets wat we van ter voren moeilijk in konden schatten was het werkniveau, gelukkig is deze top. Ze pikken alles heel snel op, het is puur het gebrek aan onwetendheid en creativiteit. Wat voor ons de simpele basiskennis lijkt is daar helemaal nieuw. Wat beseffen we de laatste dagen hoe bevoorrecht we zijn op het gebied van kennis en kansen die we in Nederland krijgen.

We gaan zo naar de High-tea party. Later daarover én over het komend weekend meer!

Liefs vanuit Uganda van ons allebei.

1. Appie en Elly:
    30 juli 2017
    Wat ontzettend fijn om mee te mogen genieten van jullie avontuur Karli en Rick.
    Wij blijven graag op de hoogte. Ga vooral zo door en geniet!!!!
  2. Pap Mam Stijn Anouk en Willem:
    30 juli 2017
    Leuk dat we jullie nu kunnen volgen via deze blog.
    Mooi geschreven en we kijken uit naar jullie volgende verhalen . Veel succes verder en vooral geniet ervan!
  3. Nick:
    30 juli 2017
    Leuk stukje tekst Karli en Rick! Benieuwd naar de volgende verhalen. Ik ga het zeker volgen. Veel succes en plezier daar en op de volgende bestemmingen!
  4. Fred en Cien:
    30 juli 2017
    Fijn om te lezen wat jullie allemaal meemaken, gaan jullie zeker volgen!
    Veel succes en heb een mooie tijd daar!
  5. Lia:
    31 juli 2017
    Hoi Karli en Rick.
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet ervan.
  6. Hennie Driessen:
    31 juli 2017
    Harstikke mòj um ullie op dees menier te kunne vollege. Gillie ziet de afgeloëepe wêk al goe bezig gewist en zoe te lêze is 'r nog zat te doëen doa... Nog hiëel veul plezeer geweenst vanoet Zurrik !