The pearl of Africa

21 augustus 2017 - Bangkok, Thailand

Hier ben ik (Rick) weer met het verslag over onze laatste week in Uganda. En wauw... wat was het een pracht week, die startte met een driedaagse safari door Murchison Falls. Op voorhand werden we er op behoed dat het mogelijk was dat we niet veel dieren te zien zouden krijgen. Maar wat een geluk hadden we. In twee dagen tijd hebben we de hele Big Five mogen aanschouwen!

Maandagochtend om 6 uur ging de wekker om met een echte safari-jeep ,waar het dak van open kan, naar het park te rijden. Na een 6-uur durende rit met onze gids/chauffeur Kennie kwamen we aan bij Murchison Falls, waar de bavianen ons als op stonden te wachten. Voor deze dag stond er een bootsafari op de planning. We werden op een rondvaartboot rondgeleid over de wateren van de Nijl richting de watervallen van Murchison. Onder weg werden we getracteerd met de meest prachtige landschappen en dieren die aan de rand van de Nijl hun portie water aan het nuttigen waren of afkoeling zochten. Groepen nijlpaarden, kuddes olifanten, talloze vogels waaronder de zee-arend en nog veel meer kwamen aan ons voorbij. Tot slot eindigde we bij de wilde wateren van de waterval, om vervolgens weer stroomafwaards terug te varen.

We sliepen we in een klein kamertje die eigenlijk bedoelt was voor de gidsen en rangers in het park. Na het avondeten zaten we nog even te genieten van de sterrenhemel, die in Uganda vele malen mooier is dan in Nederland. We werden verrast door een wrattenzwijn die een paar meter van ons vandaan om de hoek kwam kijken. Hierna besloten we om te gaan slapen aangezien de wekker op half 6 stond zodat we voor zonsopgang de jeepsafari konden starten.

Dinsdag ging een ranger mee om ons te begeleiden door het park. Geweldig om te zien hoe snel de zon opkomt en over de ongerepte natuur van het park schijnt. Het is magisch om tientallen kilometers ver weg te kijken zonder enige bebouwing en overal wilde dieren, zoals giraffe, leeuwen, zwijnen, buffels, verschillende herten en in het bijzonder; het jachtluipaard te mogen zien. Wat blijkbaar het dier is wat het moeilijkst te vinden valt, zeker van zo dichtbij. Na de jeepsafari hadden we een aantal uur om te relaxen voordat de tweede jeepsafari begon. Hier hebben we dan ook gebruik van gemaakt. We zijn bij een lodge in de buurt gaan zwemmen en ook meteen even kunnen douchen, ideaal!

De tweede jeepsafari was gedoelt op het spotten van olifanten. En ja hoor, die hebben we van dichtbij gezien. Halverwege de tour begon het te regenen, tot grote spijt van onze gids die een verassing in petto had. Hij wilde de zonsondergang bekijken op een berg, maar wat doe je als dat niet gaat? Dan sluit je het dak, pak je de koude pilsjes uit de kofferbak, zet je de meest foute muziek op standje 100 en cross je over de savanne. Ik kan nog veel meer vertellen over deze ervaringen, maar dan ben ik morgen nog bezig. Eèn ding is zeker. Deze dag kan de boeken in als een van mijn mooiste dagen ooit.

Woensdag zijn we naar de top van de waterval geweest. Gaaf om te zien hoe krachtig water kan zijn. Daarna was het tijd om het park te verlaten. Een aantal uur buiten het park was een klein natuurparkje waar enkel neushoorns waren. Wat bedoelt is om de neushoorn populatie weer omhoog te krijgen. Lopend mochten we heel dicht bij deze dieren komen die blijkbaar niet heel gevaarlijk zijn, als ze geen gevaar zien. Met het zien van de neushoorns maakt dat het rijtje van de Big Five compeet.

Donderdag hebben we doorgebracht op Rainbow om voor de laatste keer alle puntjes op de "i" te zetten en de naaitafels af te maken. Na een afscheidslunch hebben we een aantal cadeautjes gekregen, waaronder een Ugandees voetbalshirt en een heus certificaat. Nadat we afscheid hadden genomen van alle toppers daar en we s avonds nog een diner hebben gehad met andere toppers hebben we afscheid moeten nemen van iedereen. We gaan ze allemaal missen, maar hopelijk zien we de 2 toppers uit Nederland snel weer!

Nu zitten we hier alweer 3 dagen in Bangkok om onze reis voort te zetten in zuid-oost Azië, maar Uganda zal ik zeker niet vergeten. Een prachtig land met prachtige mensen en een prachtige cultuur. Nu weet ik pas waarom de bijnaam van Uganda 'the pearl of Africa' is.

1. Hennie Driessen:
    21 augustus 2017
    Wat een prachtige foto's en wat een mooie afsluiting van jullie ugandees avontuur !!!
    Geniet er van in Azië.
  2. Francoise Martens:
    22 augustus 2017
    Mooie ervaringen Rick. Selamat Jalan!
  3. Els van Meijl:
    22 augustus 2017
    Een ervaring om nooit te vergeten. Top!!
    Veel plezier op jullie "ontdekkingsreis ".
  4. Pap Mam Stijn Anouk en Willem:
    Lieve Rick en Karli,
    Wat een mooi avontuur. Om nooit te vergeten !! Geweldig!!
    Wij volgen jullie op de voet.
    Heel veel reisplezier in Azië!!
  5. Engeltjes uit Gastel:
    Wauw Rick! Dat is volgens mij volop genieten daar, veel plezier nog! X
  6. Henrie en Linde:
    22 augustus 2017
    Wauw, Wauw, Wauw en nog eens wauw!!! Zo leuk om te lezen, laat staan om het echt te beleven! Wat een geweldig avontuur hebben jullie al gehad daar in het mooie oeganda! Hele mooie foto's! Have fun in Azië! Wij genieten mee vanuit hier!
    Dikke kus!
  7. Appie en Elly:
    23 augustus 2017
    Heey Karli en Rick,
    Echt geweldig om jullie verhalen te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd.
    We kijken uit naar jullie volgend verhaal
    Veel plezier nog! X Appie en Elly