Regen, regen en nog eens regen

6 november 2017 - Qui Nhon, Vietnam

Na afscheid te hebben genomen van Bryan en Marijke was het ook tijd om afscheid te nemen van Marcel en Rachel (alias Mars en Rach). Na dit geweldige stel drie keer tegen te zijn gekomen op onze reis weten we nu zeker dat we ze helaas niet meer gaan zien. Maar we gaan zeker nog een keer afspreken in ons koude kikkerlandje. Veel plezier in Indonesië!

Over het koude weer in Nederland gesproken... hier is het ook niet veel beter. Als jullie denken dat het altijd zonnig is in Azië hebben jullie het mis. Vietnam is dit jaar al 12x getroffen door een tyfoon, dus de kans was groot dat wij er ook eentje op ons dak kregen. Op de laatste dag in Hoi An was het al raak. We wilde nog wat gaan shoppen in het stadje, maar door de hevige regenval was dat bijna onmogelijk. In de avond vertrokken we met de slaapbus richting Quy Nhon, waar we dachten lekker van het strand te gaan genieten. Helaas viel deze verwachting al snel in het water (haha.. snap je hem.. 'water'). Toen we zes uur later de bus uitstapten stonden we met onze slippers in de stromende regen. Gelukkig wist een behulpzame local voor ons een taxi te regelen die ons naar het hostel, John & Paul Inn, bracht. We hebben tijdens deze reis veel hostels, hotels en homestays bezocht, maar wat waren we blij dat we hier voor zes dagen vast kwamen te zitten. De weerberichten voorspelde niet veel goeds en lieten ons zien dat er een hevige tyfoon richting Centraal en Zuid-Vietnam trok. Zes dagen lang wisselde grote en kleine regenbuien elkaar af. De eerste dagen was het tussen de buien door nog droog en dat gaf ons de gelegenheid om toch een bezoekje te brengen aan de Thap Doi Cham temple en een cafeetje dat gerund wordt door jongeren met een beperking. Om de regen te ontvluchten hebben we ook een spa bezocht om een typische Aziatische massage te krijgen. Ik was op het begin een beetje huiverig aangezien ik nog nooit een massage heb gehad en niet wist hoe de massages in Azië zouden eindigen :p Gelukkig viel alles reuze mee en hebben we genoten.

Vrijdag op zaterdagnacht was de hevigste regenval en waren er zware windstoten. Ook al hebben we er wonderbaarlijk genoeg doorheen geslapen, toch was de kracht van de tyfoon 's ochtends goed te merken. De stroom was uitgevallen en onze kamer was veranderd in een indoor zwembad. Onze backpacks lagen op de grond en waren nat geworden, inclusief de inhoud. Buiten waren elektriciteitskabels geknakt en bomen met wortels en al uit de grond getrokken. Vissersboten waren gezonken of aan wal gespoeld en volgens de nieuwsberichten waren er al 27 doden gevallen. Al bij al bleef de sfeer in het hostel goed. 's Avonds werd er gekookt met een zaklamp en werden er gezelschapsspellen gespeeld bij kaarslicht. Gelukkig hadden we op voorhand een aantal afleveringen gedownload van Flikken Rotterdam en Roadtrippers waarmee we de tijd konden doden. Toen de stroom weer terug was zorgde het hostel voor wat films en voetbalwedstrijden. Elke zondagavond wordt er live muziek gespeeld door de eigenaar. Door de regen zochten mensen onderdak en kwamen al snel bij ons hostel terecht. Er heerste een gezellige sfeer.

Toch was het frustrerend om al die dagen weinig te kunnen doen en binnen te moeten zitten. Gelukkig trekt nu de tyfoon weg en kunnen we onze reis voortzetten naar het zuiden van Vietnam.

There we go again!

PS. Rick vergeet er verassend genoeg het belangrijkste bij te vertellen.. We hebben heel veel spelletjes gespeeld, maar bij ieder spelletje (behalve Jenga) heeft hij toch kunnen zien dat ik over een niet eerder ontdekt talent bezit. Wilde ik gewoon even kwijt, ik denk dat hij dit wel kan waarderen. PPS. Er staan een paar filmpjes en foto's bij, heel veel meer materiaal hadden we niet.

1. Britt Engelen:
    6 november 2017
    Leuk om te lezen. Veel plezier nog de laatste anderhalve maand, maak er wat moois van!
  2. Pap Mam Stijn Anouk en Willem:
    6 november 2017
    Hoi Rick en Karli .De laatste dagen zijn een beetje in het water gevallen. Letterlijk en figuurlijk.Maar ook was dit weer een ervaring op zich.Hopelijk laten jullie de regen achter je nu je verder trekt naar het zuiden.Nog enkele mooie dagen in Vietnam en dan door naar de Filipijnen.Groetjes van ons allemaal uit Gastel!!
  3. Hennie Driessen:
    7 november 2017
    Nu jullie het meemaken van een tyfoon in Vietnam van je bucketlist kunnen strepen en Karli (als de info klopt... :-) door de hevige regenval een onvermoed spelletjestalent heeft ontdekt, zijn de Filipijnen "aan de beurt" om bezocht te worden tijdens jullie Azië-avontuur. We zijn benieuwd naar de mooie verhalen en foto's die we daarvan binnenkort gaan ontvangen. Geniet er nog van !!!
  4. Nicole:
    7 november 2017
    Hoi collega, geniet er nog lekker van. Wij verheugen ons al op je komst in januari. Enjoy 😊 Nicole
  5. Erica:
    7 november 2017
    Hahaha Karli zal Rick inderdaad warderen dat jij altijd wint. Nou jullie hebben wel de tijd weten te doden dat scheelt wel iets.