Beautiful Flores

17 september 2017 - Flores, Indonesië

En dan zit ons Indonesië avontuur er weer op. De laatste dagen hebben we nog vertoeft op Bali voordat we verder vlogen naar Kuala Lumpur, waar we nu zitten. Daar verblijven we een aantal nachten waarna we door vliegen naar Chiang Mai, Thailand.

Om in te haken op onze vorige blog zijn we vanuit Lombok vroeg in de ochtend gevlogen naar Bima. Vanuit daar hebben we een 6 uur durende boottrip met de veerpond gemaakt naar Labuang Bajo, Flores. De dag daarna moesten we weer vroeg uit de veren. Ik kan wel zeggen dat het leven van een reiziger niet mee valt ;p We maakte wederom een boottrip om de verschillende eilanden van de omgeving te verkennen met als hoogtepunt Komodo Island. Dit was niet letterlijk het hoogtepunt, want dat was op de top van het gebergte eiland Padar waar we een prachtig uitzicht hadden.

Vervolgens vaarden we naar het beruchte Komodo Island waar we de draken van Indonesië zijn gaan spotten, oftewel de Komodo veranen. Net zoals bij het spotten van de Big Five in Uganda hadden we ook nu weer geluk met het vinden van deze dieren. Aan het begin van de tour werd ons verteld dat we er misschien maar twee of drie zouden zien, maar dit werden er uiteindelijk tien. Ook zouden ze rond dat tijdstip niet zo actief zijn omdat het te warm zou zijn voor de veranen, maar ook daarbij kon ons geluk niet op. De veranen eten maar één keer per maand en wij waren getuigen van hun maaltijd. Ze joegen op een hert wat nietsvermoedend in de schaduw lag te rusten. Ze zien er heel lui uit, maar als ze eten ruiken (wat ze overigens met hun tong doen) worden ze snel. Ze rende als een soort prehistorische dino's achter de herten aan om er vervolgens één in zijn poot te bijten. Nu was het voor de veranen afwachten tot hun dodelijke bacteriën, wat in hun speeksel zit, het hert verzwakte zodat ze makkelijker aan konden vallen. Helaas hadden we geen tijd meer om dit te kunnen meemaken.

We vaarde verder naar een strand waar we konden snorkelen boven een prachtig koraalrif. Vervolgens gingen we door naar manta-point. Hier hadden we minder geluk met het spotten van de reuze mantarog, maar al bij al was het een dag om niet snel te vergeten.

Voor de zeven dagen die volgde hadden we een privé chauffeur geregeld die ons in een week tijd heel Flores heeft laten zien. De eerste dag was een flinke rit van 7 uur. Tussendoor zijn we gestopt bij de Spider Ricefields. Dit zijn rijstvelden die in de vorm van een spinnenweb liggen. We eindigde de dag in een klein dorpje op 1,2 km hoogte waar het behoorlijk koud was. Hier hebben we de nacht door gebracht om 's ochtends een mooi traditioneel dorpje te bezoeken. 's Middags hebben we onze tijd besteed in een hotspring. Dit is een warmwaterbron waar we lekker hebben gechillt :) 's Avonds sliepen in een tentje op het strand in een kleine haven, want de dag daarna vertrokken we naar The 17 Islands. In die ochtend ankerde we aan bij een eiland met wel hele rare bewoners. We moesten door het lage water het eiland bereiken. Steeds dichterbij komend hoorde we het harde gepiep van grote zwarte beesten die in de bomen hingen. Toen we het eiland naderde begon onze gids luidkeels te roepen en te klappen. Vijf minuten lang vlogen er tienduizende Flying Foxes (vliegende honden) van het ene naar het andere eiland. Wederom weer geweldig om dit van dichtbij mee te maken! In de middag hebben we gesnorkeld en nog wat rond gepeddeld op een pedleboard.
In de avond sliepen we op een onbewoond eiland met een verse vis als diner, een kampvuurtje en Arak. Dit laatste is een zelf gebrouwen drank dat afkomstig is van de palmboom en goed te mixen is met Sprite. De volgende ochtend vertrokken we van het eiland om verder te rijden naar een dorpje aan de voet van de vulkaan Kelimutu. De dag daarna zijn we naar de top van de vulkaan gereden, waar drie kraters gevuld zijn met verschillende kleuren water. Dit komt door de verschillende grondstoffen die kleuren aan de drie meren geven. We hadden het geweldige idee om vervolgens te voet terug naar het dorpje te lopen, met als resultaat: twee dagen spierpijn. Gelukkig konden we deze twee dagen uitrusten op Koka beach waar we weer in een tentje op het strand sliepen met een prachtig uitzicht op zee.

De dag daarna zijn we terug gevlogen naar Bali, om na twee nachten door te vliegen naar Kuala Lumpur. Nu moeten we helaas een punt zetten achter Indonesië, maar ons avontuur zit er nog niet op. We hebben veel zin in de komende landen!

1. Lia:
    18 september 2017
    Hoi Karli en Rick.
    Wat een prachtige belevenissen weer.
    Mooi om te lezen dat jullie zo genieten.
    Groetjes van ons.
  2. Pap Mam Stijn Anouk en Willem:
    20 september 2017
    Hoi Rick en Karli
    Zo te zien aan de foto''s en te lezen in jullie blog was Indonesie
    ook zeker de moeite waard,
    We zijn benieuwd naar de verhalen over Thailand,
    Hou ons op de hoogte.
    Groetjes vanuit Gastel.