Het noorden van Thailand en Laos

5 oktober 2017 - Vang Vieng, Laos

19 september, vroeg in de ochtend kwamen we aan op het vliegveld van Chiang Mai, Noord-Thailand. Waarna we met de rode taxi's doorgingen naar ons hostel, die we de avond ervoor hadden geboekt. Wat een goede keuze was dat, tot nu toe toch wel de beste die we hebben gehad. Heerlijk ontbijt, warme douche(!) en alles was heel schoon. Na eerst het een en ander opgezocht te hebben over wat er allemaal te doen is, zijn we 's middag op pad gegaan. Na wat gegeten te hebben en weer een paar tempels te hebben bezocht zijn we doorgelopen naar de dagmarkt. Wat een drukte! Rick en ik wisten niet zo goed waar we moesten beginnen.. 's Avonds hebben we nog een bezoekje gebracht aan het kraampje van de vrouw met de cowboyhoed. Ze krijgt ontzettend goede recensies en het eten was ook heerlijk en spotgoedkoop! De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we de bergen in gereden, waar we een bekende tempel en waterval bezocht hebben. Bij terugkomst hebben we even onze financiën op orde gebracht, want ook dat moet gebeuren. Hierna voelde ik me niet zo fit. Rick dacht nog dat het door het financiëlele plaatje kwam ;), maar ik ben op bed gaan liggen en we zijn in de avond nog iets kleins gaan eten. Toen ik de volgende ochtend wakker werd was het niet veel beter.. Koorts, spierpijn, keelpijn en last rondom mijn oren. Omdat Flores een hoog malaria risico heeft en verschillende symptomen overeen kwamen zijn we richting het ziekenhuis gegaan. Gelukkig een hele goede, waar na een paar uur bleek dat ik zowel een keelontsteking als 2 oor ontstekingen had. Wij waren echter allang blij dat het geen malaria of dengue was en het met een antibioticakuurtje en pijnstillers snel beter moest worden. De volgende dag voelde ik me door de pijnstillers al wat beter. Wat helpt er nou beter dan shoppen om je nog beter te gaan voelen?! In de middag zijn we dan ook het winkelcentrum in gedoken en in de avond hebben we een gigantische avondmarkt afgestruind. We hebben ons dus nog prima vermaakt!

De volgende ochtend zijn we vertrokken met de brommer naar Pai. Pai is een klein dorpje midden in de bergen op 3 á 4 uur rijden en 762 bochten van Chiang Mai af. Alleen de rit er naartoe is al een cadeautje. Wat een uitzichten! Alhoewel we moeten toegeven dat het een lange zit was, was het de reis meer dan waard. We hadden een hostel met een schitterend uitzicht op het dal en hebben hier 3 nachten in een bamboehutje geslapen.
We hebben de eerste dag in Pai meteen een kapper bezocht, want van allebei onze haren moest weer een flink stuk af. De spanningen die ik in het begin voelde voor het knippen gingen al snel weg. Ze heeft wel een half uur mijn haren gewassen en ik was helemaal ontspannen. Hierna hebben we een waterval bezocht en hebben we onze dag weer afgesloten op een avondmarkt, met heerlijke tapas gerechtjes langs de kant. De dag later zijn we in de ochtend met de scooter via een mooie route naar een grot gereden die een uurtje verderop lag. Via een bamboevlot kwamen we in de Lod Cave terecht en hebben we daar een wandeling gemaakt. In de avond hebben we de Pai canyon bezocht en beklommen. Allemaal smalle riegeltjes van bergtoppen waar je over heen kunt lopen en klimmen. Hier hebben we de zonsondergang bekeken, welke door de opkomende donkere wolken heel mooi was.

De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken om terug te gaan op de scooter naar Chiang Mai. We hoopten hier aansluitend de bus naar de grens van Laos te kunnen nemen, maar die hebben we helaas niet kunnen halen. Het regende onderweg zo hard dat de straten blank kwamen te staan, wij goed nat werden en het even te gevaarlijk was om te rijden. We hebben vervolgens in Chiang Mai een hotel geboekt voor een nacht zodat we de volgende ochtend naar de grens konden. Bij de grens aangekomen hebben we het visa aangevraagd en zijn we opzoek gegaan naar het hoofdkantoor van the Gibbon Experience. De volgende ochtend gingen we namelijk voor 2 dagen en 1 nacht met hen op pad en we moesten nog even de laatste dingen regelen. Hierna begon het wel echt te kriebelen, we hadden er zin in!

De volgende ochtend zijn we naar de uitgebreide veiligheidsuitleg vertrokken met busjes naar het beginpunt van de hike naar boven. 2 uur lang echt klimmen, het was ontzettend vermoeiend. Iedereen had het (gelukkig) zwaar, maar ik heb echt even af moeten zien. Wat ik vooral zelf confronterend vond. Ik merk goed dat ik met deze temperaturen, hoogtes en luchtvochtigheid ooit teruggefloten wordt. Rick en de groep waarmee we waren, 5 Nederlanders, 5 Fransen en 2 gidsen hebben me er gelukkig doorheen gesleept. Wat was het dan ook heerlijk toen we eindelijk konden gaan ziplinen! Na de eerste baan was het de tocht al meer dan waard. Want was dat ontzettend gaaf om te doen!! Als kers op de taart hebben we ook nog overnacht in een super gave boomhut met een schitterend uitzicht. 2 dagen en 1 nacht vlogen letterlijk en figuurlijk voorbij, mede door de leuke groep die we hadden. We hebben er echt van genoten en het was het geld meer dan waard. Toen we in de middag om 14.00 arriveerde hebben we ons snel gedoucht omdat we om 16.00 alweer de 12 uur durende nachtbus naar Luang Prabang moesten halen. Het backpackersleven gaat namelijk niet altijd over rozen haha. We vinden elkaar heel lief, maar 12 uur met z'n tweeën en drie tassen in een bedje van 1 x 1,70 meter voelde even als 1000 sardientjes in een blik. Alhoewel we achteraf gelukkig een paar uur licht geslapen hebben, mogen we zeker niet klagen. Luang Prabang was leuk. Groot dorpje midden in de bergen aan de mekong. Leuke avondmarkt, leuke foodstreet waar je spotgoedkoop heerlijk kunt eten en leuke uitgaansgelegenheden. Het grappige aan de route die we nu doen is dat heel veel mensen die doen. Je komt dus telkens bekende tegen en dat maakt het leuk. Ook een Nederlands stel waar we de Gibbon mee hadden gedaan was er weer. We zijn na een avondje in de loungebar nog met hen en 100 andere naar een bowlingbaan 5 km verderop gegaan. Een van de weinige locaties waar het na de avondklok van 23.00 nog doorgaat. 14 bowlingbanen op een rij, waar het vooral draait om drank en gezelligheid! Na een kort nachtje zijn we de volgende ochtend ook met hen met de scooter opweg gegaan naar de bekende waterval van Luang Prabang. Ontzettend mooi en helder water. Hierna hebben we een nabijgelegen vlindertuin bezocht, waar we geluncht hebben. Dit was echter niet zo maar een lunch, dit was een waar feestmaal! Ze hadden namelijk KAAS. Als we iets missen (sorry familie en vrienden) is het wel KAAS. We hebben er dan ook enorm van genoten en er meteen een goed doel mee gesteund. Ze gebruiken de inkomsten namelijk om hun parkje uit te breiden met als doel de lokale bevolking/kinderen uitleg te kunnen gaan geven over hun natuur en hoe bijzonder die is. In de avond hebben we deze leuke dag afgesloten met z'n vieren met een lekkere pizza.

Gisteren zijn we in de ochtend met de minivan van Luang Prabang naar Vang Vieng gegaan en daar verblijven we vandaag voor de tweede dag. Het is vandaag een beetje regenachtig geweest. Vanmiddag was het gelukkig wel droog. We zitten midden in een prachtig stukje laos en zijn er dan ook met de brommer op uit geweest. Vanavond begon het weer met regenen, wat onzettend jammer is want vandaag is een feestdag in Laos. Er wordt de hele dag vuurwerk afgestoken, boot wedstrijden gehouden en feest gevierd. Het lijkt een beetje op een mix van nieuwjaar en bouwvak vinden wij. Deze avond lieten alle inwoners bloemstukken met kaarsen los op de mekong en werden er honderden wensballonnen los gelaten. Hiermee vieren ze dat het regenseizoen voorbij is, ze voorspoed krijgen en het kwaad verjagen. Mooi om hierbij te mogen zijn. Dat was het weer voor nu, morgen of overmorgen gaan we verder richting Thakhek, waar we een 3 of 4 daagse tour gaan doen.

Liefs van Rick en mij, vanuit het mooie Laos.

PS. Het is onze eerste regenachtige dag dus we mogen niet klagen in dit regenseizoen.
PPS. De mensen in Laos zijn echt heel lief en de kinderen zijn de knapste kindjes die we tot dusver in Azië hebben gezien.
PPPS. We missen jullie ook wel hoor.
PPPPS. We vinden jullie reacties op onze blogs echt heel leuk om te lezen! Thanks!

1. Engeltjes uit Gastel:
    5 oktober 2017
    Weer een leuk reisverslag! Gelukkig is het met Carli goed afgelopen en hebben jullie weer genoten van de cultuur en landschap😃

Groetjes,
    Engeltjes uit Gastel
  2. Francoise:
    5 oktober 2017
    Wat een heerlijke verhalen weer. Geniet nog van het mooie Azie!
  3. Els van Meijl:
    5 oktober 2017
    Wat leuk dat wij ook mogen meegenieten van jullie prachtige reis. Mooi reisverslag! Geniet nog van deze geweldige reis. Groeten uit Gastel van Cor en Els.
  4. Hennie Driessen:
    5 oktober 2017
    Ook deze keer weer leuk om iets meer verhaal te lezen over jullie belevenissen dan we via de app binnen krijgen ! Mooi ook dat de antibiotica zo snel werkte. Heel veel plezier nog met alle komende prachtige dingen en bedankt voor de "PPPS" onderaan jullie bericht dat jullie ons "ook wel" missen... Weet dat we toch van jullie houden hè !!!
  5. Pap Mam Stijn Anouk en Willem:
    5 oktober 2017
    Jullie hebben weer veel beleeft de afgelopen weken.Als backpacker heb je het maar druk.De dagen zitten goed vol.Maar jullie genieten er met volle teugen van zo te lezen.
    Op naar nieuwe ontdekkingen de komende dagen en houd ons op de hoogte.
  6. Lieke p.:
    5 oktober 2017
    Leuke verhalen en mooie foto's!
    Geniet nog maar lekker daar!
    Veel plezier!
  7. Chantal:
    5 oktober 2017
    Gelukkig ging het al snel beter karli!! Leuk om alles te lezen! X
  8. Dre en anita:
    6 oktober 2017
    Ga zo door met jullie bijzondere reis 👍👍